JSC Unseen📖Class VIII

JSC Unseen: John Keats

image_pdfimage_print

Read the following text carefully and answer questions 4 and 5.

John Keats was not only a deeply thoughtful poet but also the most studious and inspired artist among the romantics of the 19th century. He was born on October 31, 1795. He lost his father at the age of nine. At fifteen he lost his mother.

In 1811, John Keats became an apprentice to a surgeon at Edmonton. During 1815-17, he continued his studies at the London hospitals but be did not like medicine and he felt that he was born to be a poet. Finally, he returned to literature from surgery. He wrote several sonnets which, with all their maturities, did not attract much attention. It was followed in 1818 by the long narrative poem “Endymion” which received warm praise from his friends.

He felt very depressed at the death of his brother Tom in the same year. Keats published one more volume, “Hyperion” and other poems in 1820. Keats had a pre-mature death. He was suffering from consumption. As a last hope, in September 1820, he left England for Italy with his friend Joseph Seven. He died in Rome at the age of twenty-six and was buried in the old Protestant cemetery.

The first memorial to Keats was made in the Paris Church of Hampstead on July 16, 1994. In 1909, the house in which Keats died was opened as a “Keats-Shelley Memorial”. The Keats Museum was opened in 1931.

 

জন কিটস কেবল একজন গভীর চিন্তাশীল কবিই ছিলেন না, তিনি ১৯ শতকের রোমান্টিকদের মধ্যে সবচেয়ে অধ্যয়নশীল এবং অনুপ্রাণিত শিল্পীও ছিলেন। তিনি ৩১ অক্টোবর, ১৭৯৫ সালে জন্মগ্রহণ করেন। নয় বছর বয়সে তিনি তার পিতাকে হারান। পনের বছর বয়সে তিনি তার মাকে হারান।

১৮১১ সালে, জন কিটস এডমন্টনের একজন সার্জনের শিক্ষানবিশ হন। ১৮১৫-১৭ সালে, তিনি লন্ডনের হাসপাতালে পড়াশোনা চালিয়ে যান কিন্তু ওষুধ পছন্দ করেন না এবং তিনি অনুভব করেন যে তিনি একজন কবি হওয়ার জন্য জন্মগ্রহণ করেছেন। অবশেষে, তিনি অস্ত্রোপচার থেকে সাহিত্যে ফিরে আসেন। তিনি বেশ কিছু সনেট লিখেছিলেন যা তাদের পরিপক্কতার সাথে খুব বেশি মনোযোগ আকর্ষণ করেনি। এটি ১৮১৮ সালে দীর্ঘ বর্ণনামূলক কবিতা “এন্ডিমিয়ন”  তাকে অনুপ্রাণিত করেছিল যা তার বন্ধুদের কাছ থেকে উষ্ণ প্রশংসা পেয়েছিল।

একই বছরে তার ভাই টমের মৃত্যুতে তিনি খুব বিষণ্ণ বোধ করেন। কিটস ১৮২০ সালে আরও একটি ভলিউম “হাইপেরিয়ন” এবং অন্যান্য কবিতা প্রকাশ করেন। কিটসের অকাল মৃত্যু হয়েছিল। সেবনে ভুগছিলেন। শেষ আশা হিসাবে, ১৮২০ সালের সেপ্টেম্বরে, তিনি তার বন্ধু জোসেফ সেভেনের সাথে ইতালির উদ্দেশ্যে ইংল্যান্ড ত্যাগ করেন। তিনি ছাব্বিশ বছর বয়সে রোমে মারা যান এবং পুরাতন প্রোটেস্ট্যান্ট কবরস্থানে তাকে সমাহিত করা হয়।

১৬ জুলাই, ১৯৯৪ সালে হ্যাম্পস্টেডের প্যারিস চার্চে কীটসের প্রথম স্মৃতিসৌধ তৈরি করা হয়েছিল। ১৯০৯ সালে, যে বাড়িতে কীটস মারা গিয়েছিলেন সেটি “কিটস-শেলি মেমোরিয়াল” হিসাবে খোলা হয়েছিল। কিটস মিউজিয়াম ১৯৩১ সালে খোলা হয়েছিল।

4.Complete the following table with the information given in the passage

The Name of Events Place Year
Became apprentice (i)———–
(ii)—————– London Hospitals
Writing Endymion (iii)———-
Going to Italy (iv)———–
Deat (v) ————

5. Read the passage again and write True or False beside the following statements. Give answers for the false statements :

a) John Keats was a poet of the 18th century.

b) When he was nine, his mother died.

c) He was very shocked at the death of his brother.

d) He left English for Italy in 1818.

e) He died at the age of twenty-six.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *