JSC Unseen📖Class VIII

JSC Unseen: The Moon

image_pdfimage_print

Read the following text carefully and answer questions 4 and 5.

The moon is the earth’s nearest neighbour. When the moon is full, it looks very attractive. So, man has always dreamt of setting foot on it. The dream came true on July 20, 1969. Three American astronauts, Neil Armstrong, Edwin Aldrin and Michael Collins, set out for the moon in a spaceship. They travelled at a great speed. Just 76 hours later they were orbiting the moon. After a while two of the astronauts, Armstrong and Aldrin, left their spaceship in a lunar landing craft and prepared to land on the moon. Armstrong was the first to climb out and set down. As his left foot touched the rough surface of the moon, he said, “That’s a small step for a man, one great leap for mankind.”

Just after twenty minutes Aldrin followed Armstrong and stepped on the moon. Both astronauts explored the area surrounding the landing craft. Then they took pictures, set up scientific equipment and collected sixty pounds of rocks and moon soil. They also set up a television camera on the moon so that the whole world could watch.

While they were busy with these activities. Michael Collins was in the main ship moving around the moon. Armstrong and Aldrin spent 21 hours and 36 minutes on the moon. then they boarded the landing craft and lifted off. They returned safely to the spaceship.

 

চাঁদ পৃথিবীর নিকটতম প্রতিবেশী। চাঁদ যখন পূর্ণ হয়, তখন এটি খুব আকর্ষণীয় দেখায়। সুতরাং, মানুষ সবসময় এটিতে পা রাখার স্বপ্ন দেখেছে। স্বপ্নটি ২০ জুলাই, ১৯৬৯ সালে সত্যি হয়েছিল। তিনজন আমেরিকান নভোচারী, নীল আর্মস্ট্রং, এডউইন অলড্রিন এবং মাইকেল কলিন্স, একটি মহাকাশযানে চাঁদের উদ্দেশ্যে রওনা হন। তারা প্রচণ্ড গতিতে যাত্রা করেছিল। মাত্র ৭৬ ঘন্টা পরে তারা চাঁদকে প্রদক্ষিণ করছিল। কিছুক্ষণ পর দুই নভোচারী, আর্মস্ট্রং এবং অলড্রিন, তাদের স্পেসশিপ চন্দ্র অবতরণ নৈপুণ্যে ছেড়ে চাঁদে অবতরণের জন্য প্রস্তুত হন। আর্মস্ট্রং সর্বপ্রথম বাইরে আরোহণ করে নিচে নেমেছিলেন। তার বাম পা চাঁদের রুক্ষ পৃষ্ঠ স্পর্শ করার সাথে সাথে তিনি বলেছিলেন, “এটি একজন মানুষের জন্য একটি ছোট পদক্ষেপ, মানবজাতির জন্য একটি বড় লাফ।”

মাত্র বিশ মিনিট পর অলড্রিন আর্মস্ট্রংকে অনুসরণ করে চাঁদে পা রাখেন। উভয় নভোচারী ল্যান্ডিং ক্রাফটের আশেপাশের এলাকা অন্বেষণ করেন। তারপর তারা ছবি তোলে, বৈজ্ঞানিক যন্ত্রপাতি স্থাপন করে এবং ষাট পাউন্ড পাথর ও চাঁদের মাটি সংগ্রহ করে। তারা চাঁদে একটি টেলিভিশন ক্যামেরাও স্থাপন করেছিল যাতে পুরো বিশ্ব দেখতে পারে।

যখন তারা এসব কাজে ব্যস্ত ছিল। মাইকেল কলিন্স প্রধান জাহাজে ঘুরে বেড়াচ্ছিলেন চাঁদ. আর্মস্ট্রং এবং অলড্রিন চাঁদে ২১ ঘন্টা ৩৬ মিনিট কাটিয়েছেন। তারপর তারা আরোহণ করেন ল্যান্ডিং ক্রাফটে এবং ক্রাফট বন্ধ করেন  এবং পুণরায় উড্ডয়ন করেন।. তারা নিরাপদে মহাকাশযানে ফিরে এসেছলেন।

 

4. Complete the following table with the information given in the passage

Who/ What Activities Where/Time
The spaceship set out (i)————
(ii) —————- followed Armstrong just after 20 minutes
Both of them (iii) ———– on 20 July 1969
(iv)—————- was staying in the main ship Other two were busy with work
Neil Amstrong and Edwin Aldrin spent (v) ———-

5. Read the passage again and write True or False beside the following statements. Give

answers for the false statements :

a) Edwin Aldrin was the first man who touched the rough surface of the moon.

b) Armstrong and Aldrin spent 21 hours and 36 minutes on the moon.

c) Michael Collins is the citizen of UK.

d) The moon is very close to the earth.

e) They set up television station on the moon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *